Aktualności

Firmy się nie zabezpieczają

Sektorowi MSP niestraszne ryzyko walutowe

firefighters-870888640-jpg

Ryzyko walutowe to główne zagrożenie w handlu zagranicznym. Tymczasem zgodnie z wynikami 
badania "Ryzyko walutowe w polskich MŚP" zrealizowanego dla instytucji płatniczej 
AKCENTA, obsługującej płatności walutowe dla firm, skorzystanie z zabezpieczeń przed ryzykiem 
walutowym w ciągu kolejnych 12 miesięcy bierze pod uwagę tylko 33 proc. polskich importerów i 31 
proc. polskich eksporterów. Z forwardów, instrumentu finansowego służącego 
eliminacji tego typu ryzyka, chce skorzystać 28 proc. importerów oraz 23 proc. 
eksporterów.
Wyraźną chęć eliminowania ryzyka kursowego deklaruje 14 proc. importerów i 10 proc. eksporterów. Z zabezpieczeń być może skorzysta blisko co piąty importer (19 proc.) i eksporter (21 proc.). Natomiast, takiej decyzji nie wyklucza 45 proc. importerów i 36 proc. eksporterów. - Badanie pokazuje, że świadomość ryzyka walutowego oraz tego, że można je skutecznie eliminować, rośnie. W minionych roku z zabezpieczeń skorzystało lub nadal korzysta 22 proc. eksporterów i tyle samo importerów. W kolejnych 12 miesiącach potencjalnie zabezpieczy się o połowę więcej przedsiębiorców z każdej grupy. Nasze spostrzeżenia z bieżącej praktyki biznesowej jako firmy, która oferuje podstawową formę zabezpieczeń czyli forwardy, są podobne. Wiedza o tym instrumencie finansowym rośnie powoli, ale konsekwentnie - mówi Radosław Jarema, szef instytucji płatniczej AKCENTA, rozliczającej płatności walutowe i zabezpieczenia kursów dla firm. Co motywuje eksporterów i importerów do korzystania z zabezpieczeń przed ryzykiem walutowym? Z badania wynika, że są to możliwość eliminowania potencjalnych strat przy niekorzystnych wahaniach kursu (64 proc. odpowiedzi osób, które korzystały już z zabezpieczeń) i pewność co do wysokości przyszłej marży i przychodów z kontraktów (43 proc.). 32 proc. zostało po prostu zachęcone przez bank. 23 proc. firm do skorzystania z zabezpieczeń skłoniły wcześniejsze negatywne doświadczenia, kiedy firma straciła na niekorzystnych wahaniach.