Aktualności

Ustawa budzi wątpliwości

Uproszczenia dzięki zmianom w ustawie o rachunkowości mają odciążyć małe firmy. Czy tak rzeczywiście będzie?

 

23 września 2015 r. weszła w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadza ona uproszczenia dotyczące jednostek małych, a przede wszystkim uproszczenia w ich sprawozdawczości finansowej.

Ustawa zmieniająca wprowadziła do ustawy o rachunkowości nową kategorię jednostek – tzw. jednostki małe - przewidziano dla nich odrębny, uproszczony zakres informacyjny sprawozdania finansowego. Wprowadzenie uproszczeń dla firm małych, których liczbę szacuje się na ok 40 tys. podmiotów, w zamierzeniach ustawodawcy powinno przyczynić się do obniżenia kosztów przygotowania sprawozdania finansowego oraz koszów bieżącego prowadzenia rachunkowości.bookkeeping-615384640-jpg

- Trudno nie zgodzić się z tym, że wprowadzenie uproszczeń powoduje zmniejszenie pracochłonności samego procesu sporządzania sprawozdania finansowego – chociażby ze względu na to, że sprawozdanie finansowe będzie się składało z mniejszej liczby elementów. Należy jednak wątpić, czy znacznie zmniejszy się pracochłonność związana z codziennym gromadzeniem informacji, a tym samym codzienne koszty prowadzenia rachunkowości - uważa jednak Paweł Muż, ekspert INFOR PL i zastępca redaktora naczelnego MONITORA księgowego. Jego zdaniem, wynika to z faktu, że jednostka mała, pomimo że może stosować stosunkowo duże uproszczenia w wykazywaniu informacji w sprawozdaniu finansowym, musi i tak codziennie gromadzić informacje o charakterze bardziej szczegółowym.

- Ponadto, oszczędność w procesie sporządzania sprawozdania finansowego może zostać zniweczona przez wymogi informacyjne otoczenia zewnętrznego. Przykładowo – w sytuacji ubiegania się przez jednostkę o kredyt może ona zostać poproszona przez bank o przedstawienie sprawozdania finansowego w wersji szerszej, niż przewiduje to ustawa o rachunkowości dla jednostek małych - dodaje Paweł Muż.

W jego opinii oszczędność polegająca na tworzeniu uproszczonego sprawozdania finansowego, może wpływać negatywnie na zdolność do prawidłowej oceny sytuacji finansowej tych jednostek przez zewnętrznych użytkowników tych sprawozdań – np. potencjalnego inwestora. W szczególności niekorzystne jest zwolnienie z obowiązku tworzenia rachunku przepływów pieniężnych, ponieważ pozbawia się odbiorców informacji o płynności finansowej jednostki. Dodatkowo mogą wystąpić sytuacje – identyczne jak to miało miejsce w przypadku jednostek mikro – niedostosowania obowiązujących procedur w urzędach państwowych do specyfiki sprawozdań finansowych jednostek małych. Tak jak występuje to w przypadku jednostek mikro, które mimo że nie mają obowiązku sporządzania sprawozdania z działalności, są czasem wzywane przez sąd do uzupełnienia złożonych razem z KRS-Z30 dokumentów właśnie o sprawozdanie z działalności. Oczywiście mimo wezwania jednostka nie musi sporządzać takiego sprawozdania, niemniej wyjaśnienie sprawy może być czasochłonne.