News

Ryzyko w biznesie można ograniczyć.

Przed Tobą duży kontrakt. Jak upewnić się, że kontrahent jest wiarygodny i nie ucieknie z towarem? Sprawdzi to za Ciebie wywiadownia gospodarcza. Autor: Erna Grońska-Petniak

Wyobraźmy sobie sytuację: Średni przedsiębiorca z branży budowlanej przed podpisaniem kontraktu wartego ponad kilkaset tys. zł zlecił wywiadowni zbadanie wiarygodności przyszłego kontrahenta. Dokumenty firmy były w porządku. Aby zweryfikować dane, korespondenci wywiadowni udali się do siedziby firmy. Ku ich zaskoczeniu pod podanym adresem było -„szczere” pole…W ten sposób zapobiegliwy przedsiębiorca zaoszczędził duże pieniądze.

Coraz częściej — choć, wciąż za rzadko — polskie firmy czerpią informacje o rzetelności kontrahentów z raportów wywiadowni.

Czym są wywiadownie? To firmy, które uzyskują informacje o podmiotach z oficjalnie dostępnych źródeł, czyli rejestrów, sądów, urzędów, rankingów i statystyk. Informacje na temat posiadanych przez nie nieruchomości sprawdzają w księgach wieczystych. Część danych pracownicy wywiadowni uzyskują też u partnerów badanego przedsiębiorstwa. Zebrane informacje trafiają do specjalistów, którzy oceniają firmę w wielu dziedzinach. Tak przygotowany raport trafia do klienta wywiadowni.

Kiedy warto skorzystać z usług takich firm, jak Creditreform Polska? Na pewno przed podjęciem współpracy z nowym kontrahentem. W krajach zachodnich nie ma prawie kontraktu, którego podpisania nie poprzedził wywiad gospodarczy. Już po nawiązaniu pierwszego kontaktu powinno się sprawdzić, w jakiej kondycji finansowej pozostaje potencjalny kontrahent. Zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi udzielenie kredytu kupieckiego.

A jak znaleźć najlepszą? Ponieważ wywiadownie nie są jeszcze zrzeszone, znalezienie odpowiedniej może trochę potrwać. Trzeba zwrócić uwagę na to, jak długo dana firma jest na rynku i co sądzą o niej inni przedsiębiorcy. Nie można decydować się na usługi wywiadowni wybranej na chybił trafił, bo zamiast pomóc, może zaszkodzić. Liczy się przede wszystkim renoma, pozycja na rynku i międzynarodowe doświadczenie. Udogodnieniem może być raport dostępny o każdej porze, w dowolnym miejscu np. z Crefo.pl

Autor: Erna Grońska-Petniak, Public Relations Manager